Optimer brugeroplevelsen og fyld intranettet med DEX

Hvis dit intranet har meget få besøgende og ikke leverer de forventede resultater, kan det være, fordi brugeroplevelsen ikke opfylder organisationens behov og forventninger. Heldigvis er der masser af værktøjer og metoder til at finde ud af, hvad de mener om dit IT-miljø, hvoraf en kaldes DEX. I dette blogindlæg vil vi forklare, hvad det er, og hvordan det kan hjælpe med at optimere brugeroplevelsen.

Der er en relativt ny forkortelse i HR- og IT-folks jargon: "DEX". Det står for Digital Employee Experience og beskriver, hvordan en arbejdsgivers teknologi påvirker medarbejderen. For eksempel, hvis IT-miljøet opfattes som svært at navigere i, der er rod og svært anvendelige værktøjer, tilbyder dårlige søgemuligheder og understøttes af et usynligt IT-team, er chancerne for, at din DEX ikke er god. Hvis medarbejderne derimod føler sig trygge med de tilbudte værktøjer, nemt kan finde enhver information eller andre ressourcer og sjældent har problemer med teknologien, er DEX-indekset sandsynligvis meget højt. DEX-værktøjer og -løsninger går også under navnet Digital Employee Experience Management (DEEM).

I dag er der adskillige metoder og værktøjer baseret på DEX/DEEM, som du kan bruge til at måle den digitale medarbejderoplevelse og identificere områder der kan forbedres. Hvis dit digitale arbejdspladsinitiativ ikke leverer de forventede resultater, vil dine DEX-undersøgelser sandsynligvis give dig svarene. Ved at fokusere på din organisations DEX-indeks og træffe passende foranstaltninger for at forbedre det, vil du se en stigning i produktivitet, samarbejdsresultater, engagement og medarbejdertilfredshed og -fastholdelse.

For at sige det simpelt består en DEX-løsning af to dele. Først indsamler den brugerdata for de applikationer, netværkssystemer og hardwareenheder, som DEX-værktøjet er konfigureret til at overvåge. Dette inkluderer blandt andet en applikations præstation over tid, mulige driftsforstyrrelser og brugermønstre. Den kan også samle data om, hvordan brugerne oplever de digitale løsninger gennem regelmæssige undersøgelser.

En DEX-løsning kan også omfatte realtidsadvarsler til IT-administratorer, avancerede handlings- og analyseværktøjer og integreret fjernsupport og chatkommunikation med brugerne.

Ifølge Gartner vil mere end halvdelen af verdens IT-teams inden 2025 bruge DEX-baserede løsninger til at prioritere, spore og styrke digitale initiativer. I 2021 brugte mindre end 5 % DEX systematisk til at forbedre den digitale arbejdsplads.

Gartner mener, at da stort set alle virksomheder og organisationer i dag har en høj grad af digitalisering, er medarbejdernes oplevelse af og evne til at bruge digitale værktøjer vigtigere end nogensinde. Ved kontinuerligt at fokusere på organisationens DEX-indeks og gøre en indsats for at forbedre det, er produktivitet, samarbejdsresultater, engagement og medarbejdertilfredshed sandsynligvis stigende. Alt sammen, som det er velkendt, fører til øget lønsomhed. Derudover handler det om at kunne tilbyde en attraktiv digital arbejdsplads for at tiltrække og fastholde medarbejdere. Læs Gartners rapport her..

Få mere at vide

Lær mere om, hvordan du skaber en succesfuld, populær og effektiv digital arbejdsplade ved at læse vores blogserie Skab en succesfuld digital arbejdsplads eller downloade vores whitepaper At drive medarbejderengagement med et moderne intranet. Du kan også deltage i vores webinar How to build a modern digital workplace.