Patogen får øget produktionskraft med nyt intranet

Det norske firma Patogen, som arbejder inden for fiskesundhed, har fået et helt nyt Omnia baseret intranet. Deres nye platform forbinder organisationen på tværs af havene og sikrer, at alle medarbejdere holdes opdateret og har adgang til alle relevante oplysninger.

"Vores nye intranetplatform giver os mulighed for at dele nyheder og informationer på en struktureret og ensartet måde. Førhen formidlede vi oplysninger mundtligt og via e-mail, hvilket både var en ineffektivt, usikker og lukket måde at kommunikere på. I dag har hele organisationen adgang til de samme oplysninger, uanset hvor i verden, hvilket kontor eller laboratorium man befinder sig i. Vi er blevet mere effektive og har fået bedre kontrol over hele organisationen og vores onboarding proces, fortæller Noralf Gammelm, Chief Digital Officer hos Patogen.

Omnia løste vores behov for effektivitet

Patogen er en organisation som tilbyder forskellige tjenester, der hjælper fiskeopdrættere. Det indebærer blandt andet hjælp til at øge rentabiliteten, forudsige sikkerhed, øge produktiviteten og forebygge infektioner og andre sygdomme hos fisk. Patogen har Norges mest moderne laboratorier til påvisning af fiskepatogener, som er sygdomsfremkaldende faktorer hos fisk. Patogens analysemetoder sikre at kunden kan drive en mere omkostningseffektiv og dyrevenlig produktion.

Patogen har omkring 50 medarbejder og har hovedkontor i Norge i Ålesund. De har dog flere laboratorier og salgskontorer i andre dele af Norge, Skotland og Chile. For bare tre år siden havde Patogen intet intranet og alt intern kommunikation blev håndteret gennem møder, e-mails og andre ustrukturerede kanaler. Efter tre år begyndte organisationen at vokse sig større, sprede sig geografisk og behovet for en fælles digital platform til intern kommunikation blev derfor kun større. I 2018 besluttede ledelsen derfor at skabe et intranet baseret på en moderne, standard og opgaveorienteret platform.

”Da vi kun var 25 medarbejder, fungerede den interne kommunikation rimelig godt. Vi indså dog allerede på daværende tidspunkt, at vi havde meget at vinde, hvis vi fik en platform til at kommunikere digitalt. Vi bemærkede at behovet var stort, for at få etableret en transparent og effektiv kanal, som kunne samle alle interne oplysninger, kategorisere og arkivere dem. Efterhånden som vi udvidede, blev situationen kun værre og det krævede en hurtig indsats”, forklarer Noralf.

Patogen var på udkig efter en fleksibel standard platform med et rolle- og opgavebaseret interface, der skulle være let at administrere og implementere. Platformen skulle derudover også understøtte Office 365.

”Vi valgte intranet in-a-box, fordi vi ønskede en færdig og enkel løsning, som hurtigt kunne introduceres. For at finde frem til den rigtige platform, læste vi rapporterne fra ClearBox Consulting. Omnia var en af de tre løsninger, der tydeligt skilte sig ud i markedsanalysen fra ClearBox. Efter vi havde haft kontakt med Precio Fishbone, havde vi et rigtig godt indtryk. Vi mærkede deres effektive støtte og så havde de en god vision og plan for udviklingen af systemet”, siger Noralf.

Implementeringen af Omnia startede i marts 2018 og to måneder senere kunne den vises for organisationen.

Intranettet forbinder hele organisationen

Patogens nye intranet, holder alle medarbejdere opdateret på nyheder og giver dem adgang til alle de samme oplysninger lige meget, hvor i verden de befinder sig. Nye medarbejdere har også nemmere ved at lære organisationen at kende, da de kan gå tilbage i ældre informationer og nyheder, der er delt på intranettet.

"Inden vores intranet, var det svært for nye ansatte at finde information om tidligere hændelser, fordi meddelelser og nyheder kun blev mailede ud til de ansatte. Nu er alle informationer samlet i kategorier ét sted og man kan nemt finde det man leder efter via søgefunktionen. Med en fælles og transparent platform er vores integration af nye medarbejdere og fælleskabet på tværs af kontor-, laboratorie- og landegrænser, blevet bedre. Intranettet hjælper os til vækst og styrker vores fælles mål og strategier, fordi de tydeliggøres for alle”, understreger Noralf. 

Teams skaber nye muligheder

Patogen benytter primært Teams til online møder, diskussioner, projekter og internt samarbejde. Teams kan integreres som en app og Patogen vil primært bruge teams som platform til medarbejdernes projekter, tjenester og andre oplysninger.

”Teams er den vigtigste applikation til vores interne samarbejde, diskussioner og til at dele viden. Samtidig ønsker vi, at platformen skal være en naturlig del af medarbejdernes daglige arbejde. Ved at integrere Omnia som en app i Teams, skaber vi en optimal løsning for vores forretning, hvor det vil fungere som udgangspunkt for al information, vidensdeling og samarbejde, påpeger Noralf”

Noralf forklarer, også at Omnias rolle- og opgaveorienterede interface har medvirket til, at medarbejdernes daglige arbejde er mere ligetil fordi relevante oplysninger og ressourcer er nemmere og hurtigere at finde. 

"Vores medarbejdere fremhæver især, at tilgængeligheden til nyheder og oplysninger er den mest værdifulde. Intranettet åbner også op for at vi kan forbedre og styrke vores interne kommunikation og vores arbejdsmetoder”, siger Noralf.