FinTech virksomheden Finastra styrker deres intranetplatform med Omnia

Med sine 9.500 medarbejdere, er Finastra en af verdens førende FinTech-virksomheder. Virksomheden har netop introduceret Omnia i missionen om at revolutionere det finansielle marked med innovative løsninger. Den nye intranetplatform skaber mulighed for at styrke Finastras interne kommunikation, gøre det lettere at finde information, sikre den tekniske udvikling og tilfredsstille medarbejdernes behov og ønsker.

- Med Omnia har vi en fleksibel, robust og fremtidsorienteret platform, der er nem at tilpasse og integrere med nye applikationer og services. Vores tidligere intranetplatform holdt os tilbage på grund af dens kompleksitet og tekniske begrænsninger. Med Omnia har vi mulighed for at modernisere vores digitale arbejdsplads samt, at vi nu kan imødekomme medarbejdernes krævende i hverdag. Da vores virksomhed består af en verdensomspændende drift, vil det nye intranet forbedre den interne kommunikation betydeligt. Intranettet åbner op til samarbejdsværktøjer, virksomhedsnyheder og andre interne oplysninger og omfatter alt, hvad vores medarbejdere ønsker og har brug for, fortæller Darko Jaksic, Chief Intranet & Collaboration leder hos Finastra.

Fleksibel og fremtidsorienteret platform

Finastra blev dannet i 2017 gennem fusionen mellem Misys og D + H og er i dag en af ​​verdens største FinTech-virksomheder. Finastra tilbyder finansiel software og rådgivning til kommercielle- og transaktionsbanker samt finansieringsselskaber inden for udlån og kapitalforvaltning. Med sin åbne platformsarkitektur Fusion og skybaserede økosystemer, er Finastra en innovativ leder inden for udvikling af de nye økonomiske applikationer. Med over 9.500 ansatte og kontorer i 42 lande, hjælper Finastra mere end 9.000 kunder over hele verden, inklusive 90 af verdens 100 førende banker.

Finastras tidligere intranetplatform fungerede godt som et Content Management System, CMS, men muligheden for at integrere med nye applikationer og forbedre funktionaliteten, var begrænset. Det mest presserende var dog behovet for at integrere intranettet med Microsoft 365, som er organisationens primære arbejds- og samarbejdsværktøj. Efter at have analyseret integrationskravene og platformens evne til at opfylde dem, besluttede Darko og hans team, at den bedste mulighed var at finde en ny standardplatform med bedre integrationsfunktioner og en mere fleksibel arkitektur.

- Da vi skitserede visionen om vores digitale arbejdsplads, indså vi hurtigt, at det ville blive ekstremt dyrt at realisere det på den tidligere platform. Vi gennemførte derfor en grundig markedsundersøgelse og så på alle førende intranetplatforme, herunder Precio Fishbone med Omnia. Vi blev hurtigt klar over at Omnia opfyldte ca. 80% af vores funktionelle krav. Der var ingen andre platforme, som kunne konkurrere med Omnia med hensyn til den funktionelle helhed. Vi havde nogle specifikke behov, som skulle suppleres med ny funktionalitet, men med Omnia var det let at få realiseret. Platformens fleksible og fremtidsorienterede arkitektur, kombineret med Precio Fishbones udviklingsplan og kundeorienterede arbejdsmetode, overbeviste os om, at det var det rigtige valg for os, understreger Darko.

Remote implementering med en streng deadline

Implementeringsprojektet startede i juni 2020, og den første december samme år blev det nye intranet lanceret globalt for hele organisationen. På grund af pandemien blev hele projektet og implementeringen gennemført eksternt via digitale kanaler.

- Vi havde en meget streng tidsplan. Det var nødvendigt, at det nye intranet blev lanceret den første december og ikke en dag senere, da vi ellers skulle betale licensafgifter for vores gamle platform i endnu et år. For at få det nye intranet klar, var vi nødt til at migrere en masse indhold fra den gamle platform, hvilket krævede mere tid end forventet. Det lykkedes dog at få alt på plads til tiden, takket være alle de forberedelser vi selv havde foretaget forinden. Vores forberedelse omfattede at få fat på alle nøglepersoner, samt analyse og udvikling af detaljerede kravspecifikationer for, hvilken information og funktionalitet det nye intranet skulle håndtere. Det betalte sig virkelig at investere meget tid i forberedelsen, understreger Darko.

Omnia moderniserer den digitale arbejdsplads

To af de vigtigste mål for det nye intranet var at integrere det med Microsoft 365 og at installere en platform, hvorpå Finastra uhindret kunne udvikle og modernisere sin digitale arbejdsplads.

- Integrationen med Microsoft 365 forgik uden problemer. Medarbejder har taget godt imod intranettet og en af de mest værdsatte forbedringer er den nye loginproces, hvor brugerne nu automatisk er logget ind. Tidligere var loginprocessen til stor frustration for mange medarbejdere, da de blev smidt ud af flere grunde. Andre værdsatte forbedringer er intranettets nye design, flere avancerede meddelelsesmuligheder og betydeligt bedre søgefunktionalitet, fortæller Darko og tilføjer:

- Med den nye platform går vi en arbejdsdag i møde, hvor vi kan udnytte Microsofts værktøjskasse, andre applikationer og dens cloud-tjenester fuldt ud. For eksempel vil vi være i stand til at distribuere meddelelser via de mest anvendte Microsoft 365-applikationer på intranettet og omvendt.