Omnia og Viva går hånd i hånd

Er du nysgerrig efter, hvordan Microsoft Viva kan hjælpe din organisation til en forbedret medarbejderoplevelse? Så er det også værd at overveje, hvordan Omnia kan hjælpe dig fra et intranet perspektiv.

I årevis har organisationer etableret intranetløsninger for at støtte medarbejderne i det daglige arbejde, øge produktiviteten, opbygge engagement og understøtte virksomhedskulturen. Da Microsoft lancerede Microsoft Viva tidligere på året, stillede mange medarbejdere inden for IT, kommunikation, HR og forretningsudvikling det grundlæggende spørgsmål - betyder det, at "vi er nødt til at genoverveje vores digitale arbejdsplads"?

For Omnia, et af de førende intranetprodukter, var dette faktisk en chance for yderligere at integrere med Microsoftløsningerne og muligheden for at vise vejen frem for de organisationer, der ønsker at forberede sig på Viva.

Nedenfor finder du mere information om, hvordan Omnia og Microsoft Viva kan samarbejde om at forbedre intranet, den digitale arbejdsplads og medarbejderoplevelsen.

Hvad er Microsoft Viva?

I februar 2021 lancerede Microsoft Viva-tjenesterne og præsenterede dermed en medarbejderoplevelsesplatform med kapaciteter inden for områder som engagement, læring, trivsel og vidensopdagelse i det daglige arbejde.

Viva-løsningen dækker fire applikationer, der dukker op inden for Microsoft Teams:

  • Viva Connections fokuserer på at forbedre intern kommunikation ved at forbinde et SharePoint site til Microsoft Teams.

  • Viva Learning er en portal til opdagelse af læringsmoduler, herunder LinkedIn Learning, Cornerstone, SAP Success Factors, Coursera og masser af andre leverandører.

  • Viva Topics er baseret på Project Cortex og er en AI-drevet service, der forbinder information og mennesker med websider om almindelige forretnings-emnesider.

  • Viva Insights består af trivselsressourcer og målinger for både medarbejdere og ledere.

Viva Topics kræver en ekstra licensplan, og det gælder også for lederens målinger i Viva Insights. I de fleste tilfælde kræver Viva Learning yderligere aftaler med læringsleverandører, mens Viva Connections i øjeblikket ikke driver yderligere licensomkostninger.

Fremtidige forbedringer

Af de fire tjenester er Viva Connections og Viva Topics blevet frigivet kommercielt, mens de to andre er tilgængelige som  forhåndsvisning, men er undervejs til at blive frigivet til kommercielt brug inden for de kommende måneder. Microsoft arbejder også på forbedringer og yderligere tjenester til Viva -applikationerne.

For Viva Connections er forbedringerne fokuseret på lanceringen af ​​en desktop-app, opdateringer af mobilappen og dashboardet samt at gøre  partnerbyggede apps med integration til forretningssystemer tilgængelige.

Forbedringer af Viva Insights inkluderer yderligere skabeloner til forbedring af den måde, ledere coacher, styrker og samarbejder med medarbejdere. Der er også lanceret nyt indhold og værktøjer som fokuserer på ens velvære og mindfulness.

For Viva Learning er visionen at forbedre API'en, der muliggør forbindelse fra endnu flere læringspartnere. Budskabet er, at Viva Learning vil være en platform, der kan udvides, og yderligere API'er forventes at være tilgængelige i løbet af de kommende måneder.

I forhold til Viva Topics arbejder Microsoft på en tættere forbindelse til termer og termsæt inden for SharePoint men og også muligheden for, at man kan tilmelde sig emnekort.

Omnia og Microsoft Viva

Omnia-teamet følger arbejdet med at forbedre Microsoft Viva og suite -tæt. Selvom vores kunder endnu ikke er begyndt at bruge Viva-applikationerne i større omfang, har vi besluttet, at Omnia skal integreres med Viva for at hjælpe kunderne med at få mest muligt ud af begge produkter.

I dag er det muligt, med Omnia, at etablere et intranet i verdensklasse baseret på Microsoft 365. Kunder kan derefter forbinde hele intranetoplevelsen til Microsoft Teams eller selv vælge vigtige intranetfunktioner, der skal være tilgængelige som Microsoft Teams Apps. Men det er også muligt at have et SharePoint -startsted som startsiden for en Omnia -løsning og derefter bruge Viva Connections til at forbinde intranettet til Microsoft Teams. Så det er muligt at bruge Omnia til virksomhedskommunikation, sofistikeret udgivelse, styring og webindholdsstyring osv., og parallelt bruge SharePoint og Viva Connections til integration med Teams.

Intranet startside i Microsoft Teams

Billede: Intranets startside i Microsoft Teams

Omnia understøtter oprettelsen af et integreret læringscenter med publicering og administration af interne træningssessioner og kurser. Det er også muligt at oprette og udgive mikro-kurser i Omnia, i form af korte webbaserede trin-for-trin kurser med videnstjek og kursusvurderinger. Så snart Microsoft stiller API'er til rådighed, vil alle læringssessioner i Omnia dukke op i Viva Learning-appen og derved gøre intern træning lige så let at finde som kurser fra eksterne parter.

Mikrokursus i Omnia

Billede: Mikro-kursus i Omnia

I Omnia kan du oprette og definere termer og strukturer i Enterprise Glossary og bruge disse til at forklare fælles termer i organisationen. Denne funktion kan også bruges til at opbygge dynamisk navigation, f.eks. Klikbare organisationsdiagrammer eller til filtrering i lister eller søgeresultater. Og så kan de termer, som du administrerer i Omnia,  synkroniseres med de AI-drevne sider i Viva Topics for at gøre din løsning til en kombination af struktureret og administreret information og AI-genereret indhold.

Vores organisation  i Microsoft Teams

Billede: Vores organisation i Microsoft Teams

Omnia kan også tilbyde supplerende insights til de rapporter, der er tilgængelige i Viva Insights. Microsoft-initiativet kan levere automatiske målinger, men kunderne kan opbygge en bedre forståelse af arbejdsstyrkens status ved også at indsamle oplysninger fra medarbejderne ved hjælp af hurtige meningsmålinger og undersøgelser.

Undersøgelse i Omnia

Billede: Undersøgelse i Omnia

Omnia er problemfrit integreret med Microsoft 365, og ambitionen fremover er, at gøre produktet endnu bedre i den henseende. Omnias tætte forbindelse til SharePoint, Teams, Yammer, Planner, Stream og andre applikationer er garanteret også for fremtiden - og nu inkluderer det også Microsoft Viva.

Omnia og Microsoft Viva vil arbejde tæt sammen i de kommende år og hjælpe kunderne med at få mest muligt ud af deres digitale arbejdsplads.

Kontakt os venligst for en diskussion og demo af, hvordan Omnia kan hjælpe dig med at få mere ud af Microsoft-produkterne.