Luk det digitale hul til frontlinemedarbejderne - 5 enkle tip

En betydelig del af dem som står i virksomhedens frontline har, hverken computer eller skrivebord . Inden for logistik, industri, detail- og servicesektoren taler vi faktisk om 80 - 90% af medarbejderne. Mange af disse medarbejdere er helt afskåret fra organisationens digitale strøm og community. Men det er dyrt ikke at integrere disse medarbejdere digitalt. Værdifulde indsigter og idéer går tabt, og digital fremmedgørelse har en negativ indflydelse på deres motivation, loyalitet og dedikation. I dette blogindlæg giver vi dig nogle råd om, hvordan man lukker det digitale hul og øger medarbejdernes engagement.

Det er relativt let at forene en organisation og holde arbejdsstyrken opdateret om vigtige nyheder, tendenser, forretningsstrategier mm. hvis alle ansatte bruger deres arbejdsdage foran en computer. Men i organisationer, der er domineret af personale som ikke sidder ved et skrivebord og en computer, såsom frontlinepersonalet i en servicevirksomhed, er dette betydeligt vanskeligere. I disse organisationer er det sandsynligvis endnu vigtigere at have en effektiv intern kommunikation. 

At være udelukket digitalt er problematisk på mange måder. Først og fremmest kender dine frontlinemedarbejder kerneaktiviteterne mere end nogen andre. De tilbringer deres arbejdsdage i  tæt nærhed til markedet og til kunderne. Enten det, eller også udfører frontlinemedarbejderne de opgaver som betaler dine regningerne. Oftest er frontlinemedarbejderne dem som har det travleste felt på arbejdspladsen, de er konstant på farten og sidder sjældent sammen med resten at medarbejderne. I mange erhverv arbejder frontlinerne også på egen hånd. Derfor kan det digitale hul ofte styrke den allerede etablerede fysiske udelukkelse der findes mellem frontlinerne og de medarbejder som til dagligt sidder ved en computer. 

Som du allerede er klar over, er informerede medarbejder langt bedre til deres job end deres uniformerede kolleger. Så, hvor stor tror du forbedringspotentialet er i en organisation, hvor tre fjerdedele af arbejdsstyrken efterlades uden adgang til den daglige strøm af information?

Vores kunder fortæller ofte, hvordan tiden var inden de havde et mobilt intranet. Faste personalemøder, kick-off events, opslagstavler og snail mails var de eneste værktøjerne som skrivebordsløs medarbejder havde til rådighed for at følge med. Vi anerkender naturligvis, at det er vigtigt at samle teamet i samme tid og sted for at binde og holde alle på samme kurs. Men det er tidskrævende, og det kan være dyrt. 

Da vi alle ejer en smartphone i dag, er der ingen grund til ikke, at drage fordel af det som et responsivt intranet kan tilbyde

Vi vil videre diskutere vigtigheden af digital inkludering og dermed vil vi give dig fem enkle tips til, hvordan man omfavner frontlinemedarbejdere digitalt. 

#1 Anerkend dine frontlinere, som de helte de er  

I en forretningsverden, hvor du konstant bliver undersøgt og rangeret efter bedømmelseswebsites som Trustpilot, Reco, Google Review og TripAdvisor, er dine frontlineansatte engagement meget vigtigt for din succes. En anmeldelse kan skade eller redde din virksomhed. Alligevel er de fleste frontlinearbejdere sandsynligvis ikke opmærksomme på den indflydelse og det bidrag som de har på deres arbejdsgivers formue. Hvis de vidste det, ville de sandsynligvis lægge den ekstra indsats, især hvis den heltestatus, som de fleste af dem fortjener, blev anerkendt. 

Der kan ske at der kan være en eller to ansatte, som er heldige at få prisen som månedens medarbejder og denne uges kundehelt. Noget som kan være fortryllende og virke lidt overflødigt. Men når en medarbejder får tildelt sådan en pris, vil de være lige så smigret som alle andre. Det virker. Verden ville være et meget bedre sted, hvis vi alle fik et klap på skulderen nu og da. Frem for alt, er det helt ufarlig at lokke dine frontlinekrigere ind i den digitale varme og dermed øge deres engagement.

#2 Giv dine arbejdere et højere formål  

En stor stak kontanter, en ekstra uges ferie eller lignende sukkerbelagte ydelser er ikke længere nok til at tiltrække nye talentfulde medarbejder. Man vil heller ikke tilskynde medarbejderne til at blive længere eller øge deres arbejdsmotivation. Især ikke generation Y (Millennails). En Gallup-undersøgelse fandt ud af Hvordan generation Y ønsker at arbejde og leve. Generation Y prioriterer formålet med deres arbejde, ikke den kompensation som deres arbejde kan medfører. Rapporten konkluderer, at 60% af generation Y konstant er på udkig efter nye job, der kan give dem en større betydning. Denne generations drivkraft, eller rettere sagt manglen på den, blev også observeret i undersøgelsens engagementsmåling, hvor generation Y scorede lavest med 29%. Faktisk føler over 55% sig helt umotiveret på arbejdet - den højeste procentsats sammenlignet med alle andre arbejdsgenerationer. Blandt Baby Boomers (født 1946–1964) er der 48% som føler sig umotiveret i deres nuværende arbejde.

At have et meningsfuldt job har ikke kun noget at gøre med de faktiske arbejdsopgaver eller den ansattes stilling. Konteksten af arbejdet er oftest mere vigtig. Selv det mest kedelige og monotone job kan opfattes som meningsfuldt, hvis det har et højere formål end bare at indsamle en løncheck. Det behøves ikke at handle om at redde verden, hvalerne eller klimaforandringer. Det er ofte nok at vide hvad virksomhedens mål og vision er og hvordan den individuelle medarbejder bidrager til at realisere disse mål og visioner.  

En måde at gøre medarbejderne bevidste om deres betydning er regelmæssigt at vise, på passende vis ved hjælp af grafer og illustrationer, hvordan deres afdeling klarer sig i forhold til den overordnede plan. Rapporten kan for eksempel bygges på finans eller andre KPI'er.

Du øger medarbejderens engagement når kolleger bliver interesseret i historier på intranettet. Hvis de er ivrige efter at læse historien om medarbejderens arbejdsopgaver og rolle som bliver bliver beskrevet i sammenhæng med et større perspektiv. Vil medarbejdernes job med det samme blive velsignet med en større betydning.

#3 Inviter dem til det strategiske rum 

De fleste synes, deres arbejde er meget mere interessant, hvis de føler, at de har noget at sige i den strategiske udvikling af virksomheden, organisationen eller arbejdspladsen. Især hvis ledelsen bifalder deres ideer. Det vil sige når de virkelig kan identificere sig med organisationen og begynde at bekymre sig om dens fremtidige velvære.

Den permanente tilstedeværelse af en forslagskasse på intranettet bør ses som en hygiejnefaktor i enhver organisation. Forslag til forbedringer, processer, der kan beskæres eller elimineres, sjove teambuilding-aktiviteter - og meninger om næsten alt - kan derefter sendes til denne digitale boks. Men glem ikke at have en konsekvent og hurtig feedbackrutine på plads først. Ellers kan taktikken muligvis give bagslag og i stedet resultere i et lavere engagement. 

Inkludering af medarbejdere i forretnings- og strategisk udviklingsprocesser er meget givende i forhold til engagement. I modsætning til hvad mange ledelsesteam måske synes, er det ikke så tidskrævende eller "farligt". Ved hjælp af enkle webbaserede spørgeskemaer og meningsmålinger kan du få en udtalelse fra en afdeling, enhed eller hele organisationen om strategiske spørgsmål på få minutter, timer eller bare et par dage. Det er en hurtig og nem måde at få alle til at føle sig inkluderet og forbundet, samtidig med at det giver ledelsen et meget mere solidt fundament for deres strategiske beslutninger.

#4 Forvandle dem alle til whistleblowers  

Bliv ikke skræmt! Vi ønsker naturligvis ikke, at dine interne hemmeligheder udstilles til offentligheden. Alt, hvad vi ønsker er, at du skal konvertere, hver enkelt medarbejder på frontlinjen til en slags menneskelig sirene, så de kan advare ledelsen om en indkommende storm eller bare ulykkelige kunder, der klager over dit produkt, tjenester eller priser.

Ved at omdanne dine frontlinere til at kunne give varsel vil du opnå tre ting. Det vil blive mere tydeligt for dem, hvor vigtigt deres job er (se #2 ovenfor); de vil føle sig mere inkluderet i din forretningsudvikling (se #3 ovenfor); og ledelse vil få et meget bedre greb om markedet, forretningstrusler og muligheder.

Så opret en alarmfunktion på intranettet og opfordre dine medarbejdere til at rapportere så hurtigt som muligt, hvis de observerer kundernes utilfredshed, svigtende processer, uoverensstemmende priser, uventet konkurrence og så videre.

#5 Spørg efter deres autograf

Hvis gulerodsstrategien ikke fungerer, kan du altid bruge pinden. Nogle gange er det faktisk en nødvendighed, for eksempel når du har brug for en læsebekræftelse af kritiske oplysninger fra alle i organisationen. I disse tilfælde kan du aktivere funktionen obligatorisk læsning på dokumenter, sider, videoer eller blogindlæg, som er afgørende læsning for dine medarbejdere. Medarbejdere opfordres derefter målrettet regelmæssigt og automatisk indtil de har bekræftet, at de faktisk har modtaget oplysningerne. For nogle mennesker er dette den eneste måde at få dem til at begynde at bruge intranettet. og med tiden vil dine små initiativer på intranettet blive erstattet af dine medarbejderes eget ønske om at konstant blive opdateret om alt, hvad der sker i organisationen.