Intranet Choice Europe 2021, går til Omnia

Da ClearBox Consulting annoncerede årets intranetvalg 2021, fik Omnia tildelt mærket: Intranet Choice Europe.

Siden 2016 har det engelske konsulentfirma ClearBox Consulting offentliggjort en omfattende rapport om intranet-in-a-box produkter til SharePoint og Microsoft 365. Formålet er at hjælpe ledere, intranet ansvarlige og IT-fagfolk med at forstå markedet og matche produkter til prioriterede krav. Siden 2020 er endnu en rapport kommet til, som evaluerer uafhængige intranetprodukter.

Anmeldelserne dækker mere end 70 produkter og er et udvalg af produkter, som den britiske virksomhed mener er stærke kandidater til at komme på virksomhedernes ”shortlist”.

Omnia er for fjerde år i træk blevet tildelt ”Intranet Choice Europe” mærket.

Anders Fagerlund, Product Manager for Omnia, forklarer her, hvad mærket handler om, og om planerne for at udvikle Omnia til et endnu stærkere valg for kunderne.

Tillykke med de fine anmeldelser af Omnia og at blive anerkendt med Intranet Choice Europe 2021 mærket. Var det forventet?
- Vi krydsede fingre for, at Omnia skulle modtage mærket for fjerde år i træk. Men da konkurrencen var hårdere end i de foregående år, var vi naturligvis meget spændte.

Omnia fik gode anmeldelser i 2020 og var det højest rangerede produkt. Hvorfor tror du, at konkurrencen var hårdere denne gang?
– I 2020 udgav ClearBox Consulting en ny udgave af den årlige SharePoint Intranet-rapport og desuden en ny rapport, der evaluerer uafhængige intranetprodukter. I de foregående år er deres intranetvalg blevet foretaget mellem produkter, som er baseret på SharePoint og Microsoft 365; men i år var begge rapporters intranetløsninger og dermed mere end 70 produkter i spil. Så det gør konkurrencen hårdere og sværere at vinde.

Hvad er de vigtigste fordele, der er nævnt i anmeldelserne, når det kommer til Omnia?
– Omnia fik den højest mulige score for User Experience, som altid er en prioritet for os, når vi udvikler. Det var også dejligt at se, at Omnia beskrives også som et ”kompetent og behageligt produkt”, der arbejder elegant med Microsoft Apps, og mit gæt er, at det henviser til den problemfrie integration med Microsoft 365 generelt og Microsoft Teams især.

Integration af intranettet med Microsoft Teams er et vigtigt emne, ikke mindst set i lyset af den fantastiske vækst i virksomheders og organisationers brug af Teams.

Hvad er hovedformålet med en sådan integration?
– I løbet af det seneste års tid har vi set Teams blive rullet ud i masser af organisationer og slutbrugerne har hurtigt taget det nye værktøj til samarbejde og personlig produktivitet til sig. Derfor oplever mange organisationer nu, at de har et godt indhold og styringspolitikker på deres intranet, men at 'publikum' er flyttet til Teams. Det har medført, at Teams i nogle tilfælde også bruges til intern kommunikation, og her har Microsoft-produktet åbenlyse begrænsninger.

– Så en af grundene til integration af Teams og Omnia er kunne levere et rigt, brandet, målrettet indhold, der også er offentliggjort på intranettet i Teams-oplevelsen. Men vi opfylder også andre integrationsformål. F.eks. at kunne levere nyttige intranetfunktioner i Teams og at give en bedre styring af de mange Teams grupper, som man hurtigt er en del af.

Hvad er planen for 2021 og frem, så I sikrer, at Omnia bliver ved med at få gode anmeldelser og holder fast i prisen: Intranet Choice Europe?
- Vi har planlget en række lovende nye koncepter og funktioner. En af mine favoritter er muligheden for at supplere det rige Microsoft 365-intranet med en spejlet løsning med udvalgt indhold rettet mod brugere, der ikke har en Microsoft 365-konto. En typisk opsætning her ville være at have et rigt intranet for funktionærbrugere og en selvstændig del, som er optimeret til de brugere, som f.eks. arbejder i produktionen, i et servicefag eller måske er meget på farten.
– Vi har også planer, når det kommer til læring og vidensdeling, et område, som mange af vores kunder har vist stor interesse for. Det  omfatter også integration med det nye koncept fra Microsoft som hedder Viva og her især Viva Learning og Viva Emner.
– Vi introducerer desuden en mere dynamisk megamenu, som vil give vores kunder nye muligheder. Der vil også være forbedringer af søgeoplevelsen, som eksempelvis guldkorn, søgebogmærker, forbedret søgestatistik og overvågning.
– En anden fordel ved Omnia er indholdsstyringen, og inden for dette område kommer vi også med nye funktioner. F.eks. yderligere målinger og rapporter og en mulighed for at følge op på mål og tendenser, når det kommer til elementer som rækkevidde og brug.

Kan du løfte sløret for nye innovative og spændende intranetløsninger baseret på Omnia?
- Det er et svært spørgsmål at besvare, da der er mere end 300 løsninger at vælge imellem, men den prisbelønnede løsning hos Malmø kommune er absolut værd at nævne. De har en brugervenlig løsning, der er blevet fremvist på en række konferencer om den digitale arbejdsplads, og de modtog Digital Workplace Award 2020 for User Engagement.
– Fødevarekoncernen Axfood har en løsning, der inkorporerer flere forretningsenheder med forskellig branding, navigation og indhold i én Microsoft 365-tenant. Og den franske markedsundersøgelsesvirksomhed Ipsos har en flersproget løsning, der understøtter deres globale virksomhed.
– ÖBB-koncernen med base i Østrig har en lokal løsning baseret på Omnia, der hjælper dem med at levere omfattende mobilitetstjenester. Gaming selskabet Play-n-Go er i øjeblikket ved at opbygge et teams-first intranet, som er en ny interessant tilgang.
- Men der er masser af andre organisationer og løsninger, der også fortjener omtale og information. Nogle af disse kan findes på Omnias hjemmeside.

Om ClearBox Consulting og deres rapporter:
ClearBox Consulting er en britisk virksomhed, der leverer uafhængig rådgivning og rådgivning inden for områder som intranet, medarbejderapps og den digitale arbejdsplads. I løbet af 2020 har virksomheden udgivet rapporter om intranetprodukter til SharePoint, uafhængige intranetprodukter og medarbejderapps.

Alle intranetprodukter, der er omfattet af rapporterne, er blevet evalueret på en lang række områder såsom implementeringsmuligheder, mobilitet, tilgængelighed, produktsupport, opdateringsfrekvens, brugerfællesskab, partnernetværk og kundens stemme.

Produkterne er blevet nøje gennemgået inden for en række løsningsscenarier baseret på fælles kundebehov, f.eks.: Nyheder og udgivelse, Brugeroplevelse, Søgning og Navigation, Analyse og Governance og Collaboration and Knowledge Management. Hvert produkt har derefter fået en vurdering for hvert scenarie, og priserne for forskellige kundestørrelser er også blevet sammenlignet.

Omnia er højest rangeret blandt de evaluerede produkter, og produktet anses også for at levere høj værdi, der lever op til investeringen.

Du kan finde flere oplysninger om intranetprodukterne til SharePoint-rapporten og rapporten over uafhængige intranetprodukter ved hjælp af disse links.

Besøg vores Omnia website for at få flere oplysninger om produktet, eller kontakt:
Eigil Mølgaard
Telefon: +45 88 61 85 88
E-mail: eigil.molgaard@preciofishbone.dk

Du vil måske også synes om disse blogindlæg