Hands-on anbefalinger: Hvordan et moderne intranet kan forbedre medarbejderoplevelsen

Din virksomheds succes afhænger i høj grad af, at dine medarbejdere og teams føler sig værdsat og styrket i deres daglige arbejde. En måde at opnå dette på er ved at implementere et moderne intranet med øgede muligheder for at forbedre den interne kommunikation, samarbejdet, vidensdelingen og den overordnede oplevelse for medarbejderne.

I denne artikel giver vi idéer og praktiske anbefalinger til, hvordan en sådan løsning kan hjælpe din organisation med at styrke arbejdsstyrken og blive et endnu bedre sted at arbejde.

Effektiv onboarding får nye kolleger til at føle sig velkomne

Onboarding-processen er afgørende for nye medarbejdere. Det er deres første indtryk af din virksomhed, og det sætter tonen for fremtiden. En vellykket onboarding-oplevelse kan øge medarbejderfastholdelse, engagement og produktivitet. Et intranet kan hjælpe med at strømline onboarding-processen og få nye kolleger til at føle sig velkomne.

Vi anbefaler, at dit moderne intranet indeholder en Onboarding Portal i dit intranet, som giver nye medarbejdere alle de nødvendige oplysninger, de har brug for for at komme i gang, samlet på ét sted. Dette bør omfatte virksomhedens politikker, procedurer og uddannelsesmaterialer. 

Fremhæv ressourcer til udvikling af nye kompetencer

Mulighed for læring og udvikling er afgørende for, at medarbejderne kan forbedre deres kompetencer og vokse i deres karriere. Et intranet kan bruges til at synliggøre virksomhedens ressourcer inden for dette område og give medarbejderne mulighed for at udvikle nye kompetencer.

Vores anbefaling er at oprette et "Learning Center" i jeres intranet, hvor I kan offentliggøre og administrere læringsressourcer såsom interne og eksterne kurser med instruktør, selvbetjeningsvideoer og mikrokurser og andre uddannelsesmaterialer. Centret bør have søge- og filterfunktioner, så slutbrugerne nemt kan finde indhold og udvikle nye færdigheder.

Fremme en samarbejdskultur 

Evnen til godt samarbejde er afgørende for succes på arbejdspladsen. Dine medarbejdere skal kunne arbejde sammen om projekter, dele filer og nemt kommunikere med hinanden. Intranettet kan bruges til at fremme samarbejdskulturen i din organisation.

Vi anbefaler, at dit intranet skal kunne levere tilpassede provisioneringsskabeloner til samarbejde i Microsoft Teams. Det kombinerer enkelheden i Teams og strukturerne i din styringsmodel for samarbejde og vil give dine medarbejdere mulighed for at arbejde sammen om projekter, dele filer og kommunikere nemt med hinanden, selv om de arbejder eksternt eller på forskellige lokationer.

Brug Communities til videndeling

Communities er en fantastisk måde at samle folk om fælles interesser, projekter eller initiativer. De kan bruges til at fremme samarbejde, videndeling og innovation i din organisation og jeres intranet kan bruges til at gøre det nemt at oprette og forvalte  din organisations Communities.

Vi anbefaler, at intranettet skal kunne støtte organisationen ved at håndtere lancering af emnebaserede og moderatorstyrede Communities, hvor medlemmerne kan dele viden i diskussioner, dele dokumenter og blogindlæg. Og de skal have en abonnementsfunktion og notifikationer som hjælper brugerne med at holde sig opdateret. Derudover bør der etableres en proces for Community Managers til regelmæssigt at gennemgå og opdatere indholdet i deres Communities.

Anerkend bidrag og fremhæv medarbejdere

Anerkendelse af medarbejderne er afgørende for at skabe et positivt og produktivt arbejdsmiljø. Medarbejdere, der føler sig anerkendt og værdsat, er mere engagerede, produktive og engagerede i deres arbejde. Et intranet kan bruges til at anerkende medarbejdernes bidrag og fremhæve medarbejdernes præstationer.

Vi foreslår, at jeres intranet bruges til at fremme relevante medarbejder-begivenheder og bidrag, f.eks. "Nye kolleger", "Jubilæer" eller "Månedens medarbejder". Indsæt "social feed", så brugerne kan komme i kontakt med hinanden og dele ros og kommentarer med deres kolleger. 

Forstå medarbejdernes stemme

Det er vigtigt at lytte til dine medarbejdere for at kunne skabe et positivt arbejdsmiljø. Dine medarbejdere har værdifuld indsigt, som kan hjælpe med at forbedre din virksomheds politikker, procedurer, forretning og kultur. Et intranet kan bruges til at høre medarbejdernes stemme og indsamle feedback fra dit team.

Vi anbefaler, at din løsning indeholder værktøjer med sociale reaktioner (likes, emojis) på indhold, mulighed for at give feedback og bedømme indhold samt indsende forbedringsforslag og idéer til, hvordan jeres virksomhed kan blive et bedre sted at arbejde.

Dit intranet kan understøtte forbedring af medarbejderoplevelsen

Fordelene ved et moderne intranet er mange. Ved at give dine medarbejdere de værktøjer, de har brug for til at arbejde effektivt og samarbejde med deres kolleger, kan du skabe en kultur af vækst, innovation og succes. Et intranet kan også hjælpe dig med at tiltrække og fastholde de bedste talenter, forbedre medarbejdertilfredsheden og øge produktiviteten.

Hvad kan man få ud af denne artikel? At dine medarbejdere og kolleger vil takke dig for at gå videre med planerne om at realisere et moderne intranet - og dermed forbedre medarbejderoplevelsen.